Menu

Hoe dikwijls een ziekte in een populatie voorkomt, is een eenvoudige vraag met een zeer complex antwoord. Nochtans is het belangrijk voor verschillende disciplines in de gezondheidszorg om de frequentie van aandoeningen te kennen.

De diagnostiek en behandeling van hoofdluizen is niet eenvoudig. Hoofdluizen of nieuwe neten moeten eerst gedetecteerd worden, bijvoorbeeld met een luizenkam, vooraleer men ze kan behandelen. Preventief kan niets worden gedaan. Eenmaal vastgesteld, heeft men de keuze uit een aantal producten. Dit artikel gaat op zoek naar de literatuur over de verschillende behandelingsmethodes. Welke producten zijn er? Geniet een bepaald product de voorkeur? Wanneer moet de arts behandelen en welke maatregelen en raadgevingen geeft de arts het best aan zijn patiënten mee?

Deze tekst is de neerslag van bijna twintig jaar ervaring in het trainen van studenten in het consultatievoeren, en is even voorlopig als het “model” zelf altijd is geweest. Het consultatiemodel dat aan de KU Leuven doorheen de jaren is gegroeid, is een integratie van gegevens uit de eigen praktijkervaring, uit het “methodisch werken”, uit allerhande trainingen, uit observaties van de studenten, en dit steeds met een uitgebreide toetsing aan de opvattingen van de andere artsen van de universitaire groepspraktijk of van andere opleiders. Zowel het model zelf als de Intensieve Trainingsweken...

De informatisering dringt langzaam maar zeker ook de Belgische Huisartsen wereld binnen. Het automatisch invoeren van labogegevens lijkt een boeiende mogelijkheid. Geeft dit naast een administratieve meerwaarde echter ook nog een medische meerwaarde? Op basis van de ervaringen opgedaan tijdens de ontwikkeling en het gebruik van het MEDIDOC-programma, worden in deze tekst de mogelijkheden beschreven van de informatisering en de integrering van de labo-uitslagen in een volwaardig huisartsdossier.

Dit boek komt duidelijk uit een zelfhulpgroep, wat dan ook de waarde en de beperking ervan bepaalt. Het lijkt zeer praktisch geschreven; toch heb je verschillende pogingen nodig om een behoorlijk brood te bakken: het ligt niet zo simpel.

Door een zo konkreet mogelijke beschrijving van dit opleidingsmoment gedurende het akademiejaar 1979-1980 en de perspektieven voor het lopend akademiejaar, willen we bijdragen tot de onderlinge konnnunikatie tussen Vlaamse en Nederlandse huisartsen-instituten en misschien inspiratie bieden. Meer informatie wordt graag verstrekt.